Ga naar inhoud
  • Het boek
  • Online scorecard
  • Pitch deck template
  • Interviews
  • Inspiratie & Advies
  • Contact
  • Het boek
  • Online scorecard
  • Pitch deck template
  • Interviews
  • Inspiratie & Advies
  • Contact
€ 0,00 0 Winkelwagen
  • nl
  • en
1Vragen vooraf
2Scorecard
31. Purpose
42. Profit
53. People
64. Product
75. Pitch Deck
86. Financial Plan
97. Deal

De vragen vooraf

1. Wat is de naam van de start-up?
2. Heeft de start-up op dit moment al omzet?
2. Heeft de start-up op dit moment al omzet?
3. Hoeveel jaar is de start-up actief?
4. In welke sector is de start-up actief?
5. Hoeveel FTE zijn bij de start-up werkzaam? (inclusief de oprichters)
6. Wat ben je zelf?
6. Wat ben je zelf?

De start-up scorecard

  • Scoor de start-up op de volgende 22 succesfactoren van de start-up scorecard.
  • Alle succesfactoren beoordeel je op een schaal van een tot vijf, waarbij 1 = laag (big NO) en 5 = hoog (big YES).
  • In totaal kun je 110 punten scoren op deze succesfactoren.
  • Na het invullen van de scorecard zie je hoe de start-up scoort ten opzichte van peers.
  • Scoor de start-up op de volgende 34 succesfactoren van de start-up scorecard.
  • Alle succesfactoren beoordeel je op een schaal van een tot vijf, waarbij 1 = laag (big NO) en 5 = hoog (big YES).
  • In totaal kun je 170 punten scoren op deze succesfactoren.
  • Na het invullen van de scorecard zie je hoe de start-up scoort ten opzichte van peers.

Dimensie purpose

De focus op het hebben van een positieve impact op mens, milieu of maatschappij

1.1 Purpose gedreven
De bestaansreden van de start-up is gericht op het hebben van een positieve impact op mens, milieu en/of maatschappij en wordt intern en extern duidelijk gecommuniceerd
1.2 Impact op milieu (E = Environmental)
De start-up heeft strategieën voor een positieve impact op het milieu binnen de organisatie: in materiaalgebruik, productieproces, transport of productlevenscyclus buiten de organisatie: focus op klimaatverandering, energietransitie of biodiversiteit en ecosystemen)
1.3 Impact op mens en maatschappij (S = Social)
De start-up heeft strategieën voor een positieve impact op mens en de maatschappij binnen de organisatie: arbeidsomstandigheden, diversiteit, gelijkheid en inclusiviteit buiten de organisatie: arbeidsomstandigheden bij leveranciers, lokale gemeenschappen, mensenrechten en klantrelaties
1.4 Cultuur en goed bestuur (G = Governance)
De start-up heeft strategieën voor een positieve en veilige bedrijfscultuur, aandacht voor integriteit en ethisch handelen, open en transparant leiderschap
1.5 Meetbare impact
De start-up realiseert meetbare impact voor mens, milieu en/of maatschappij (werkt met doelen en kernresultaten, een OKR-methode). En treedt met de resultaten naar buiten met een 'Impact Report'

Dimensie profit

De potentiële winstgevendheid van de start-up die opereert in een gedefinieerde markt

2.1 Verdienmodel
De start-up heeft een haarscherp verdienmodel gedefinieerd (of een combinatie) dat de mogelijkheid biedt voor voorspelbare groei in inkomsten en toekomstige winstgevendheid
2.2 Marktpotentie
De omvang van het gekozen marktsegment, de marktgroei en de plannen van de start-up om nieuwe markten te betreden, bieden forse ruimte voor groei; de omzet kan vertienvoudigen
2.3 Schaalbaarheid
De start-up kan met de groei profiteren van schaalvoordelen (kostenvoordelen, inkoopvoordelen en/of efficiëntere inzet van personeel)
2.4 Unit economics
De start-up kan omzet maken tegen acceptabele kosten op product- of klantniveau. Er is sprake van of zicht op positieve unit economics: aantrekkelijke contributiemarge of aantrekkelijke verhouding CLV en CAC
2.5 Marktleiderschap
De start-up kan uitgroeien tot marktleider binnen het gekozen marktsegment, met alle voordelen van dien

Dimensie people

De samenstelling, kwaliteit en executiekracht van het oprichtersteam

3.1 Teamsamenstelling
Het oprichtersteam is complementair, divers (in achtergrond en ervaring) en heeft dezelfde normen en waarden. Er is vertrouwen en onderling respect en er is sprake van chemie
3.2 Domeinkennis en track-record
Het oprichtersteam heeft kennis en ervaring van de markt waarin het opereert, heeft relevante werkervaring en/of ondernemerservaring
3.3 Ambitie en toewijding
Het oprichtersteam werkt meer dan fulltime, is enorm ambitieus en toont volledige toewijding. De oprichters delen dezelfde visie op het eindresultaat
3.4 Executiekracht
Het oprichtersteam toont leiderschap en daadkracht, heeft het snelheid in handelen en bezit het de kracht om een radicale verandering door te voeren als dat noodzakelijk is
3.5 Skin in the game
Het oprichtersteam heeft zelf voldoende geïnvesteerd in het bedrijf en ervaart zelf de negatieve gevolgen van een mogelijk falen
3.6 Zelfbewustzijn en coachbaarheid
Het oprichtersteam bezit het vermogen tot zelfreflectie, is 'humbitious' (humble en ambitious), is nieuwsgierig, kan goed luisteren en staat open voor feedback

Dimensie product

De vraag naar en het onderscheid van het product of de dienst

4.1 Innovatief vermogen
De start-up heeft de ambitie en het vermogen innovatief te zijn. Het bedrijf werkt actief aan productinnovaties en reageert innovatief op veranderende marktomstandigheden
4.2 Onderscheidend product
Het huidige product is optimaal onderscheidend in materiaalgebruik, productiemethode, productkenmerken, productdesign, toepassing van technologie en/of unieke servicebeleving. Het is geen 'me-too' product maar voldoende herkenbaar
4.3 Marktvraag en timing
Het product voorziet in een aantoonbare behoefte in de markt en de timing van lancering is goed. De start-up volgt de strategie van 'snelle volger'
4.4 Concurrentievoordeel
De start-up en zijn product bezitten kenmerken die zorgen voor toekomstig concurrentievoordeel: bezit van patenten, hoge toegangsdrempels voor nieuwe toetreders, verticale integratie (grip op de keten), sterke product roadmap of netwerkeffecten
4.5 Marketing en salesstrategie
Marketing- en salesuitgaven zijn doordacht (inzet juiste kanalen) en passend om in de nabije toekomst marge op productniveau te kunnen maken. Klanten tonen bereidheid om te betalen en de start-up werkt succesvol aan een 'verkoopmachine'
4.6 Tractie
De start-up boekt vooruitgang en laat over meerdere maanden groei zien in termen van leads, orders, productomzet, klanten, gebruikers of gebruik

Dimensie pitch deck

De kwaliteit van het pitch deck en de aantrekkelijkheid van de investering

5.1 Volledigheid
Het pitch deck is volledig, inclusief probleem en oplossing, marktpotentie, product, verdienmodel, concurrentie, tractie, team, financials en geldbehoefte
5.2 Duidelijkheid
Binnen vijf minuten is plan glashelder: wat gaan ze doen (product/markt), wie gaat het doen (team) en hoe gaan ze geld verdienen (verdienmodel)
5.3 Investeringskans
De investeringsmogelijkheid is goed: het plan heeft grote potentie (gezien grootte van probleem, markt en groeipotentie) en een capabel team (divers, ervaring en executiekracht)

Dimensie financial plan

De kwaliteit en aantrekkelijkheid van de financiële paragraaf in het investment memorandum (IM)

6.1 Volledigheid
Het financieel plan is volledig en bevat een winst-en-verliesrekening, balans, kasstroomoverzicht, investeringsbegroting en financieringsbehoefte. Prognoses gaan minimaal twee jaar vooruit
6.2 Mate van realisme
De financiële prognoses zijn realistisch en consistent doorgevoerd ten aanzien van omzet, groei, marktaandeel, schaalvoordelen, ebitda en kengetallen. Aannames en onderbouwing zijn gegrond
6.3 Beschikbare cashflow
Gezien de burn rate kan de start-up zeker achttien maanden met de investering vooruit (de runway = achttien maanden)

Dimensie deal

De aantrekkelijkheid van de deal

7.1 Investment team
Er doen in deze financieringsronde ook andere, professionele investeerders mee met een sterk trackrecord
7.2 Waardering
De waardering van de start-up is verdedigbaar gezien de aard (innovatief, onderscheidend) en de fase waarin deze zich bevindt
7.3 Voorwaarden
De voorwaarden zijn aantrekkelijk: gebruik van het geld, besluitvorming (reserved matters) en bescherming minderheidsaandeelhouders, liquidation preference, uitgifte en verkoop aandelen en commitment van de directie
7.4 Ticket size
De gevraagde investering past binnen de eigen gestelde grenzen
7.5 Persoonlijke klik
Er is een goede klik met het oprichtersteam, verwachtingen zijn uitgesproken en normen en waarden komen overeen
7.6 Exit mogelijkheid
Er bestaat een redelijke kans op een exit over vijf tot zeven jaar

Start-up Scorecard

Start-ups hebben één ding gemeen: ze falen meestal. De tien procent die wél weet te overleven en succes bereikt, deelt een aantal kenmerkende eigenschappen. Het zijn deze eigenschappen die in het boek de Start-up Scorecard worden besproken.

Contact

Geert-Jan Smits
info@startupscorecard.nl

Start-up Scorecard

  • Online test
  • Koop het boek
  • Recensies
  • Online test
  • Koop het boek
  • Recensies

Inspiratie & Advies

Blijf op de hoogte

Start-up Scorecard

Start-ups hebben één ding gemeen: ze falen meestal. De tien procent die wél weet te overleven en succes bereikt, deelt een aantal kenmerkende eigenschappen. Het zijn deze eigenschappen die in het boek de Start-up Scorecard worden besproken.

Start-up Scorecard

  • Online test
  • Koop het boek
  • Recensies
  • Online test
  • Koop het boek
  • Recensies

Inspiratie & Advies

Interviews

  • Heleen Dura van Oord
  • Jeroen Doorenbos
  • Marco Aarnink
  • Johan van Mil
  • Heleen Dura van Oord
  • Jeroen Doorenbos
  • Marco Aarnink
  • Johan van Mil
Alle interviews

Adres

Smizzer BV
Affuitenhal 10
1505 RE Zaandam

© 2023 startupscorecard.nl | Privacy Policy | Cookies
site gerealiseerd door Sitegurus.nl
×
×

Winkelwagen