Interview
Jeroen Doorenbos
Founder Gomibo Group
2020-heden
Founder Verifai (SaaS-bedrijf)
2017-heden
Founder Belsimpel.nl
2008-heden
Belsimpel is een webwinkel in mobiele telefoons en abonnementen. Het bedrijf is actief in vijftien landen, heeft zevenhonderd medewerkers en realiseerde in 2021 een omzet van €424 miljoen.
Kun je het begin van Belsimpel.nl beschrijven?
Ik was eenentwintig en studeerde geneeskunde in Groningen. Samen met huisgenoot en naamgenoot Jeroen (rechten- en filosofiestudent) begonnen we met elk €1000 cash in 2006 internetdongels te verkopen via de website Metjelaptoponline.nl. Dongels waren kleine apparaatjes waarmee je destijds een laptop kon aansluiten op mobiel internet. We waren beiden nog student, hadden veel tijd en energie en nog geen verplichtingen. Drie jaar later waren we de grootste op het gebied van mobiel internet voor laptops. De doelgroep varieerde van vakantiegangers die wilden mailen met het thuisfront tot zakelijke gebruikers.
Waarom we waren begonnen met ondernemen? We hadden tijd over en waren ondernemend ingesteld. En we vonden het gaaf om samen iets te gaan doen, de dokter en de advocaat, hoe mooi is dat. We hadden niet zozeer een financiële motivatie. Ik denk dat het een risico is als je gaat ondernemen met het doel om rijk te worden. Dat is niet de juiste motivatie. Want je moet er heel hard voor werken om iets te bereiken. Ik zie het om me heen, ondernemers werken gewoon snoeihard. Mijn compagnon en ik hadden veel lol in wat we deden. We hadden het samen leuk, waren en zijn nog steeds echte vrienden. Ik adviseer alle ondernemers om samen met de andere oprichters regelmatig uit eten te gaan, te gaan skiën of iets anders te gaan doen. Het is goed om afstand te nemen en met een frisse blik naar je bedrijf te kijken. Dan kom je tot nieuwe inzichten.
We vullen elkaar als ondernemers goed aan. Mijn compagnon is meer gericht op de korte termijn, operationeel en commercieel strategisch sterk, ik ben meer gericht op de lange termijn, de strategie, new business, ICT en financiën.
Ondernemen om rijk te worden is niet de juiste motivatie.
Wat maakte dat jullie succesvol werden met Belsimpel?
Eerlijk gezegd is succes deels afhankelijk van toeval. Je moet een bepaalde mate van geluk hebben. Zo was het toeval dat wij elkaar zo goed aanvullen, dat we complementair zijn. Maar er zijn wel een paar factoren aan te wijzen. Zo hebben we alle software altijd zelf ontwikkeld.
We hebben een bepaalde nieuwsgierigheid en drive om problemen op te lossen. Je moet nieuwe dingen willen ontdekken en wellicht een tikkeltje eigenwijs zijn. Als zich een probleem voordoet in ons bedrijf, wat continu gebeurt, dan ga ik nadenken hoe ik dit probleem het allerbest kan oplossen. Daarvoor haal ik inspiratie bij de beste bedrijven van de wereld. Zo heb ik veel geleerd van het lezen van managementliteratuur. Een boek dat ik kan aanraden, is Work rules van Laszlo Bock. Voor elk probleem is een oplossing te vinden. De informatie ligt voor het oprapen. Lees daarom veel (management)boeken.
Een tweede boek dat ik kan aanraden is High output management van Andrew Grove.
Een belangrijke succesfactor is onze drive om continu te willen verbeteren. We vinden het gaaf om ons bedrijf en onszelf telkens opnieuw uit te vinden. Het geeft een kick als je van medewerkers en klanten positieve feedback krijgt wanneer je een nieuwe oplossing hebt gevonden. Het geeft ons veel energie om problemen op te lossen.
We vinden het gaaf om ons bedrijf en onszelf telkens weer opnieuw uit te vinden.
Van het verkopen van dongels zijn we geëvolueerd naar een complete, onafhankelijke webwinkel voor mobiele telefoons en abonnementen. Eerst alleen online, later ook via zeven eigen fysieke winkels. Van origine ontwikkelden we alle software zelf, puur voor eigen gebruik. Op een gegeven moment zagen we de meerwaarde van deze software ook voor andere bedrijven. Zo zijn we gestart met twee nieuwe SaaS-bedrijven om de ontwikkelde software ook voor derden ter beschikking te stellen (Verifai in 2017, dat software biedt voor klantverificatie, en Gomibo in 2022, dat een SaaS-oplossing biedt).
Het idee voor het opzetten van aparte SaaS-bedrijven kwam door goed te kijken naar andere succesvolle bedrijven. Amazon was ijzersterk in hosting en heeft de dienst in een apart bedrijf gezet om het ook voor andere bedrijven beschikbaar te maken. Zo ontstond Amazon Web Services (AWS), nu goed voor een miljardenomzet. Het was voor ons de inspiratiebron iets dergelijks met onze eigen software te doen.
Een volgende fase in ons bedrijf werd ingeluid doordat we internationaal zijn gaan verkopen. En nu maken we de transitie door van retailer naar een webwinkel met een marktplaats voor telecomconnectiviteit en -producten in de breedste zin van het woord.
Een andere succesfactor is gericht op het actief vragen naar feedback. Bij Belsimpel vinden we de mening en inzichten van klanten en medewerkers razend interessant. Ze bieden de sleutel om onszelf opnieuw uit te vinden. We organiseren regelmatig inspraak- en verbetersessies. We creëren hiervoor allereerst een veilige omgeving voor de mensen. Deze bijeenkomsten zijn een goudmijn en helpen ons verder te ontwikkelen als bedrijf.
Verbetersessies zijn een goudmijn en helpen ons verder te ontwikkelen als bedrijf.
Als je groter wordt, hoe blijf je dan groeien en voorkom je dat bureaucratische trekjes ontstaan?
Als je groeit als start-up, zul je op een gegeven moment meer moeten uitleggen, meer moeten faciliteren. In het begin gaat het creëren van een cultuur vanzelf. Collega’s staan dicht bij de oprichters en krijgen zo vanzelf de kernwaarden en the way we work mee. Maar op een gegeven moment wordt elk bedrijf, elke start-up, bureaucratischer. Wij streven naar minimum viable bureaucracy. Dat hebben we geleerd van Spotify.
Wij streven naar minimum viable bureaucracy.
Elk bedrijf, elke start-up, heeft beleid, organisatie en structuur nodig, maar niet te veel. Wij geloven in zelfsturende teams. Vanuit een helder gecommuniceerd bedrijfsdoel kun je teamdoelen vastleggen. Vanuit die doelen kies je projecten, die je bijhoudt in een projectenlijst. Vervolgens kun je het team veel autonomie geven in de uitvoering van de projecten.
Wat we wel vastleggen, is het vergaderschema om ritme te creëren en om de voortgang van projecten bij te houden. Een vergadering heeft bij ons altijd een heldere agenda, een voorzitter, een notulist en een duidelijke structuur. Overleggen duren in de regel niet langer dan dertig minuten. Binnen Belsimpel is een belangrijke prestatie-indicator het minimaliseren van het aantal vergaderuren per medewerker. Bij leidinggevenden is een vergadertijd van vier tot maximaal acht uur per week gebruikelijk. Ik zie veel meerwaarde in het goed organiseren van het werk binnen ons bedrijf, het is ontzettend belangrijk als je groter wordt als start-up (richting scale-up). Als directie faciliteren we dat teams met elkaar in contact blijven en organiseren we de onderlinge vergaderingen. Daar denken we goed over na. Ik durf te stellen dat Belsimpel een eigen en unieke way of working heeft ontwikkeld, waarmee we succesvol zijn geworden. Ook met zevenhonderd medewerkers.
We trainen alle medewerkers in hoe ze slim kunnen werken. Veel (jonge) mensen worstelen hiermee. Hoe kun je effectief zijn? Hoe kun je het best samenwerken? Veel mensen werken “vanuit de mailbox”. Wij helpen onze medewerkers structuur aan te brengen in hun werkzaamheden: werken met actielijstjes, het uitzetten van prikkels (telefoon op stil, geen whatsapp, alle notificaties uit, geen e-mail).
Het is wel een mooie paradox: Belsimpel verkoopt afleiding (mobiele telefoons), maar zelf zijn we extreem gericht op focus. Daar zijn we heel fanatiek in. We zien de trainingen in slim werken ook als goed werkgeverschap. Want gebrek aan overzicht in wat er moet gebeuren, zorgt voor stress en is demotiverend.
We trainen alle medewerkers in hoe ze slim kunnen werken.
Heb je nog tips voor startende ondernemers?
Wees niet bang dat het misgaat. Wat zou je kwijtraken? Veel interessanter is het om goed te kijken waar de markt naartoe gaat en het bedrijf continu opnieuw uitvinden en blijven doorontwikkelen. Ondernemen is geen statisch gebeuren. Creëer een cultuur van continue verbetering. Kijk niet te veel achteruit. Sta niet te veel stil bij de fouten die je in het verleden hebt gemaakt. Dat is zinloos. Vier je successen, organiseer nu en dan een feestje. Onderneem activiteiten waardoor je mensen iets leuks met elkaar gaan doen. Dat schept een band. Zorg dat je met je team veel lol maakt, het maakt ondernemen het mooiste wat er is.
Succesfactoren van start-ups die naar voren komen
- Ambitie en toewijding
- Zelfbewustzijn en coachbaarheid
- Teamsamenstelling
- Executiekracht
- Schaalbaarheid
- Innovatief vermogen
- Onderscheidend product
Meer lezen? Koop het boek De start-up scorecard