Remco Hofstede

Interview

Remco Hofstede

Founder en managing director BungalowSpecials.nl
2005-heden

Founder en managing director HotelSpecials.nl
2002-heden

BookerZzz is het moederbedrijf van HotelSpecials en BungalowSpecials. Met tachtig medewerkers werd in 2021 een transactieomzet van meer dan €100 miljoen gerealiseerd

Je onderneemt al meer dan twintig jaar. Wat bepaalt het succes van een start-up in jouw ogen?

Ik zie een aantal factoren die van belang zijn. Allereerst het karakter van de ondernemer. Iemand moet uit West-Friesland komen. Dat is grappig bedoeld, maar heeft ook een serieuze ondertoon. Je moet hard kunnen en willen werken. Zeker in het begin moet je veel zelf doen. Je moet leergierig zijn en flexibel. Want één ding is zeker: je zult meerdere keren falen onderweg. Het gaat er niet om hoe vaak je valt, maar hoe je weer opstaat. Je moet om kunnen gaan met teleurstellingen. Je weet niet waar het schip gaat stranden. En je moet ook een beetje geluk hebben (markttiming).

Het gaat er niet om hoe vaak je valt, maar hoe je weer opstaat.

Wat betreft het ondernemerschap, daar heb je niet voor geleerd. Dat kun je eigenlijk ook niet leren, je moet ervoor in de wieg gelegd zijn. Ondernemer kun je niet worden, dat ben je.
Stel dat ik een goed idee zou hebben voor een nieuwe onderneming, dan zou ik iemand gaan zoeken die de tent gaat runnen. In de vacaturetekst zou ik zetten:

  • Gezocht: een doorzetter.
  • Intrinsiek gemotiveerd om iets te begrijpen en te doen.
  • Geen negen-tot-vijfmentaliteit.

Echte ondernemers stoppen niet ’s avonds of in het weekend. Ze zijn altijd bezig. De succesvolste ondernemers beginnen tijdens hun studie en maken die niet af – ik deed zelf tien jaar over mijn studie financiële economie, haha.

Ondernemer kun je niet worden, dat ben je.

Wat ook belangrijk is om te beseffen, is dat er maar weinig succesvolle bedrijven zijn die nog steeds hetzelfde doen als toen ze begonnen. Je moet de kracht en flexibiliteit hebben om ideeën los te laten. Kijk naar HotelSpecials. We zijn begonnen met het idee om een advertentiesite te bouwen voor hotelarrangementen. Dat liep voor geen meter, want hotels wilden er niet voor betalen, ze begrepen niets van internet. Vervolgens hebben we de draai, de pivot gemaakt naar de mogelijkheid om online arrangementen aan te vragen. We werden dan door het hotel betaald per reservering. Het hotel kreeg een mail met de aanvraag van de consument en kon hierop met ‘ja’ of ‘nee’ reageren. Bij een ‘ja’ kregen we dan een commissie van €25. Wat we merkten, was dat hotels de aanvraag regelmatig met ‘nee’ beantwoordden, omdat er simpelweg geen beschikbaarheid was. Dat was voor ons de aanleiding om een boekingsmachine te bouwen met realtime beschikbaarheid van de hotelarrangementen op onze site. Zo was in een paar jaar tijd HotelSpecials.nl totaal veranderd qua uiterlijk en verdienmodel.

In hoeverre moet een start-up uniek zijn?

Je kunt veel leren van anderen. Je verdienmodel hoeft niet uniek te zijn. Als je de eerste bent, is dat vaak een nadeel, omdat je de markt nog moet gaan creëren. Facebook was niet het eerste sociale medium. Adyen niet de eerste betaalprovider. En Google niet de eerste zoekmachine. Je kunt nieuwe initiatieven toepassen op andere geografische gebieden; denk aan Zalando, die geïnspireerd was door Zappos.com uit Amerika. Het is ook niet erg om af te kijken van andere initiatieven. Als je nu een nieuwe bank zou starten, dan ga je geen tweede ABN AMRO beginnen. Bunq deed dat ook niet. Picnic is niet uniek, er waren al veel supermarkten. Je kunt wel een andere geografie, een ander communicatiekanaal of een andere klantgroep kiezen. Tot slot: Coolblue was ook niet uniek, er waren al vele elektronicazaken in Nederland. Maar ze wisten wel een nieuwe invalshoek te vinden, de onlinedistributie en de obsessieve aandacht voor klanttevredenheid.

Het is in mijn ogen beter om niet een “te nieuw” idee te lanceren. Soms lukt het, maar de markttiming is van belang. Ondernemen is supermoeilijk, en helemaal met een nieuw idee. Vaak ben je te vroeg en is er nog geen markt. Dan gaat het niet gebeuren. Beter is het om iets te doen waarvan je weet dat er vraag naar is en waarmee je een kleine twist geeft aan het bestaande. Ontwikkel geen volledige kopie, dan kom je in de red ocean. Maar ontwikkel ook niet iets volledig nieuws. Ook interessant: vaak is een nieuw idee toch niet zo uniek. Je komt er al snel achter dat iemand anders precies hetzelfde op hetzelfde moment heeft bedacht.
Voor HotelSpecials was het nieuwe dat de consument een arrangement kon boeken via een website in plaats naar een reisbureau op de hoek te gaan.
Het is de uitdaging voor de ondernemer om voor een bestaande dienst of een bestaand product een nieuwe twist te vinden.

Vind een nieuwe twist voor een bestaande dienst of een bestaand product.

Heb je nog tips voor ondernemers?

Zoek de balans. Laat je in je werk niet afleiden, laat je niet gek maken. Het is soms met een bord voor je kop gewoon doorgaan. Kijk wel goed of je tractie krijgt. Zie je onderliggende successen in omzet of klantgedrag? Je kunt ook niet eeuwig “dom doorgaan”. Stel jezelf heldere doelen en neem een andere afslag als de gekozen weg doodloopt. Succes is niet verzekerd, maar ondernemen is het mooiste wat er is.

Succesfactoren van start-ups die naar voren komen

  • Ambitie en toewijding
  • Zelfbewustzijn en coachbaarheid
  • Marktvraag en timing
  • Onderscheidend product
  • Concurrentievoordeel
  • Tractie