Paul Veugen

Interview

Paul Veugen

Founder & CEO Detail
2020-heden

Founder Human.co
2014-2019

Founder Usabilla
2009-2019

‘Detail’ is een videoapp waarmee gebruikers videocontent kunnen maken met hun iPhone. Het is de enige app die je nodig hebt om een hoogwaardige videopodcast  of interview op te nemen, te bewerken, te transcriberen en te delen.

Kun je iets vertellen over je ondernemersbestaan?

‘Tijdens mijn studie heb ik Usabilla opgericht. Het is een online feedbacktool waarmee bedrijven feedback van gebruikers verzamelen over de gebruiksvriendelijkheid van hun site. Usabila kreeg na enkele jaren toonaangevende klanten zoals Booking.com en LinkedIn. In 2019 werd het bedrijf verkocht aan SurveyMonkey voor een mooi bedrag.

Al ver voor de verkoop heb ik Usabila verlaten (2014) om activiteitenapp Human op te richten, een van de eerste activiteiten-tracking apps in de wereld. De app hield de activiteiten van een persoon automatisch bij en maakte hier dagelijks overzichten van. De inzichten gaven input en advies over hoe je een gezonder leven kon leiden.

In 2016 werd Human overgenomen door Mapbox en verhuisde ik met m’n gezin en het team naar San Francisco. Ik kwam in een bedrijf terecht van 150 medewerkers. Enorm leerzaam. En dat aantal medewerkers groeide razendsnel door. In 2019 keerde ik terug naar Nederland, naar Amsterdam.

Niet veel later ben ik gestart met Detail Technologies, een videoapp. Eerder dan bij Human zijn we begonnen met een abonnementsmodel. Het gaat om een tientje per maand waarbij je verder voor extra functionaliteiten betaalt. Voorlopig willen we dat zo houden. Corporate klanten die we volledig ontzorgen in hun videoproductie, die staan nog niet op de roadmap.’

Waar ligt je kracht als ondernemer?

‘Mijn kracht ligt in het maken van een (digitaal) product from scratch. Om samen met een sterk team iets nieuws te bouwen dat duizenden mensen gaan gebruiken. Ik definieer duidelijke doelen en kan medewerkers motiveren hierin mee te gaan. Daarna geef ik ze de vrijheid om aan de slag te gaan. Ik vind het mooi om een team op te bouwen met getalenteerde mensen die het verschil kunnen maken.’

Op LinkedIn schreef je laatst een post over je bevindingen rondom start-upsucces in 2022-2023 (vanuit je eigen start-up Detail en als investeerder). Kun je hier meer over vertellen?

‘Vanuit mijn eigen ervaring als ondernemer en investeerder kwam ik tot de volgende inzichten:

Snelheid is alles.
Je moet beter presteren dan je concurrenten in de markt. Sneller bouwen aan een beter product. Je moet je voet op het gaspedaal houden. Het draait om snelheid in productontwikkeling en executie.

Je moet je voet op het gaspedaal houden, het draait om snelheid

Zo willen we met Detail 25% groeien, maand over maand. Deels is dat noodzakelijk gezien de runway. Als founder moet je een duidelijke visie hebben over wat je op lange termijn wilt bereiken. Tegelijkertijd moet je scherp voor ogen hebben wat je over 90 dagen gerealiseerd wilt hebben. Na die 90 dagen ga je dat evalueren en stuur je zo nodig bij.

Het gaat erom constant druk te houden. Om zo veel mogelijk progressie te boeken in zo min mogelijk tijd. Om de omzetgroei van maand op maand op peil te houden, kun je de acquisitie-inspanning vergroten, als ook de omzet per gebruiker. Verder kun je de retentie verbeteren en de conversieratio’s in de sales funnel optimaliseren. Dat zijn allemaal hefbomen die je moet benutten.

Operationele consistentie.
Consistentie is de sleutel. Door consistent te zijn in je operatie, krijg je ritme en creëer je vertrouwen bij je team, klanten en investeerders. Je organisatie moet gaan opereren als een Zwitsers uurwerk. Ook maak ik wel eens de analogie met roeien, dat ik vroeger veel heb gedaan. Het draait om ritme en slag en continu de druk op de benen houden.

Door consistent te zijn, krijg je ritme en creëer je vertrouwen

Heb geduld.
Iets uit niets opbouwen kost tijd. Het vraagt soms eindeloze inspanning. Er zijn helaas geen shortcuts. De meeste bedrijven doen er jaren over om een bepaalde omzet te draaien en tractie te krijgen. Het is een kwestie van consistent doorgaan en het gaspedaal ingedrukt houden. Het kost gewoon tijd voordat je het niveau van €1M ARR (annual recurring revenues) bereikt. Ik zie founder CEO’s zich terugtrekken als de voorspelde groei niet snel genoeg komt. En dat is zonde. Je moet het geduld opbrengen en stug doorgaan met wat je aan het doen bent. Je moet bereid zijn om te sprinten, maar dan voor een lange tijd. Je moet weten wat er nodig is voor groei. Niets komt uit de lucht vallen. Grote doelen opbreken in kleine stappen en daar met je team mee aan de slag gaan. Niemand zegt dat het simpel is 🙂

Je moet bereid zijn om te sprinten, maar dan voor een lange tijd

Product-marktfit is geen mijlpaal.
Product-marketfit is de situatie waarin een product of dienst precies aansluit bij de wensen en behoeften van een specifieke doelgroep of marktsegment, resulterend in een sterke vraag en klanttevredenheid. Het is in mijn ervaring niet één moment dat je kunt aanwijzen, maar iets dat groeit naarmate je meer en meer klanten krijgt die enthousiast zijn. Je kunt een product-marketfit bereiken in een lokale markt, bijvoorbeeld Nederland. Maar dat betekent niet dat je ook internationaal klaar bent om door te breken.

Na twee jaar hard werken ging de groei van Detail ons niet snel genoeg. Ook al hadden we wellicht product-marketfit. Het was voor ons de reden om de overstap te maken van macOS (Detail Studio for Mac – een desktop applicatie) naar de iPhone (Detail for iOS – een videoapp). Het was geen gemakkelijke keuze, want er was tractie op de Mac applicatie. Maar we hadden als team getekend voor het bouwen van iets veel groters. We kwamen langzaam tot het inzicht dat dit met een desktop applicatie niet zou lukken.

Het verkrijgen van de tractie is moeilijker dan ooit.

Marktintroductie is lastiger dan ooit.
Het verkrijgen van tractie is moeilijker dan ooit. Vergeleken met tien jaar geleden is het veel lastiger om de interesse van potentiële klanten te wekken en deze vast te houden. Er is tegenwoordig een bepaalde tool fatigue. Er is een overdaad aan nieuwe tools. 

Consumenten en bedrijven gaan niet zomaar een nieuw product uitproberen. Een ander belangrijk punt is dat de markt voor funding momenteel lastig is. Er is beperkte start-up financiering beschikbaar en dat verkleint zo de budgetten voor een sterke marktintroductie (want dat kost gewoon geld). Je hebt overtuigingskracht nodig om een nieuw product aan de man te brengen en de doelgroep ervan te overtuigen dat je product werkelijk waarde gaat toevoegen.

Investeer vanaf de start in marketing.
Je hoort wel eens dat je niet te vroeg in marketing moet investeren. Daar ben ik het niet mee eens. Begin op tijd met het bouwen van de acquisitiekanalen. Terwijl het product, klantgroepen en positionering evolueren, kun je al beginnen met het leggen van de basis voor groei.

Begin vroeg met het bouwen van de acquisitiekanalen.

Het opbouwen van organische acquisitie (bijvoorbeeld content of SEO) duurt jaren dus je hebt geen tijd te verliezen. Begin daarom vroeg met investeringen in marketing- en groeikanalen, zelfs als je product nog niet klaar is.

Ik zou ook al vroeg investeren in je merk. Dat geeft je later een sterke voedingsbodem en dat komt van pas. Het product kan prima tussentijds evolueren in features en klantsegmentatie. Het kan zelfs een pivot (radicale verandering) maken. Dat hoeft je er niet van te weerhouden te investeren in marketing en je merk.’

Succesfactoren van start-ups die naar voren komen

  • Marktpotentie
  • Schaalbaarheid
  • Verdienmodel
  • Ambitie en toewijding
  • Innovatief vermogen
  • Onderscheidend product
  • Marktvraag en timing
  • Marketing & salesstrategie
  • Tractie
Meer lezen? Koop het boek de start-up scorecard.

Lees de interviews met ondernemers en investeerders

Nalden

Nalden

Serieondernemer en investeerder
Jiajun Cen

Jiajun Cen

Founder & CEO AquaBattery
Herman Kienhuis

Herman Kienhuis

Co-founder Curiosity VC

New: Mark Verhagen

Co-founder RIFT